Followers

Monday, August 17, 2009

Kenapa Banyak Tanya?

kanak-kanak suka bertanya soalan yang kita sendiri taktahu macam mana nak jawab.
betul tak? contohnya, "Macam mana nak tengok hari esok?". oke, mungkin ada yang fikir jawab sahaja, "Tunggu je la esok" atau "Tidurlah, nanti jumpa hari esok". Tetapi, sebenarnya, minda kanak-kanak bekerja lebih dari orang dewasa. mereka akan mencari soalan lagi dan lagi dan lagi sehingga kita tidak boleh menjawab.

Jangan ambil mudah persoalan yang diajukan oleh kanak-kanak. oke, yang merepek itu abaikan lah. yang berupa pengetahuan am, persoalan yang ada jawapan tetapi tidak tahu bagaimana nak jawab, kita kena jawab dengan cara yang mereka fahami.

TETAPI!!!

Ada soalan yang kita memang tak dapat nak jawab. Sebagai contoh,


"Kenapa bas sekolah warna kuning? Kenapa tak buat warna merah ke, putih ke, hijau ke."

Siapa boleh jawab, sila beri jawapan sekarang!!!

5 comments:

budak biol said...

salam... kenapa bas warna kuning ye.. hmmm kuning mengingatkan ku pada sesuatu.. ada org cakap warna kuning cerah tu kuning taik budak... so sebab tu la kot bas sekolah warna kuning kot pasal yg naik tu budak2 huhuhu...

EIPUL said...

kenapa bas sekolah warna kuning? cat warna kuning yang paling murah kot. that's y lah bas sekolah diorang semua cat guna warna tak selera tu. LOL

AzwaZynal said...

kenapa bas sekolah kaler kuning?
erkkk.
terang skit...
dari jauh dah npk bas dah smp.. :p
kalau putih nanti budak takut pulak.
ingatkan van mayat yang lalu!

Adeqq said...

budak biol - ahahaha. gelak gelak gelak.

Eipul - adeke murah? bukan same harga ke? hehe.

Azwa - oh, terang lebih ke? hehehe

Natsu said...

bomba dh ambik merah. ambulan dh ambik putih. askar dh ambik hijau. tinggal kuning je la. ok x jwpn aku ni? (pd hal lori korek pun kuning gak)