Followers

Monday, July 26, 2010

Ujian Itu Sesuatu Yang Perlu Dihadapi

Salam.

Setelah 3 hari tak buka blog, harini tengok ada 20 komen dalam entri lepas. Terima kasih pada yang sudi komen. Walaupun ada komen yang agak 'sentap', tak apa. Terima kasih! ^___^

Hidup ni tak selalunya indah. Memang akan datang mendung, akan datang hujan, akan ada petir, akan ada panas terik. Itu semua lumrah. Itu semua rencah kehidupan. Harus ditempuhi harus dihadapi. Siapa antara kita yang tidak pernah menerima ujian? Siapa yang hidupnya sentiasa happy tanpa sebarang masalah?

Perbezaan antara kita mungkin cara kita nak atasi masalah itu. Allah hanya akan turunkan masalah dan ujian yang kita boleh hadapi. Siapa kita nak melawan takdir hukum Allah?

Tapi, kenapa setiap kali kita di timpa pelbagai kesusahan dan kepayahan, kebanyakan daripada kita tidak bersyukur? Bukankah ujian itu satu penganugerahan yang Allah berikan kepada kita? Anugerah yang menunjukkan bahawa Allah sedar akan hadirnya kita di bumi ini. Anugerah yang melambangkan betapa Allah sayang akan kita.

So, kawan-kawan~ Seharusnya, kita perlu bersyukur dan bersabar dengan apa jua yang telah ditetapkan oleh Allah kepada kita.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan
kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan
perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-
daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu
berjaya (mencapai kemenangan).”

(Surah Al-Imran,3: 200)

Oleh itu, janganlah kita bersedih hati dengan segala ujian yang diturunkan kepada kita. Walaupun tak dinafikan I sangat sedih dengan komen 'sentap' yang I terima, yang mana buat I mengalirkan airmata, I rasa I tak patut menangis pun kan? Entahlah.


p/s: Sorry. Mood kurang baik. Sangat tak baik. Sensitif sangat-sangat. Sorry. My bad. =(

33 comments:

Frodo Baggins said...

kadang kita terlalu beratkan musuh bbnding sahabat sendiri ...

utk kes ni, biarkan babi tu. chill adeq, ada bnyak yg sayang, x kurang yg care ...


>>___<<

Frodo Baggins said...

tapi anon tu babi rasanya ..
keh3x ...

fndrocka said...

ujian tu boleh hapuskan dosa2 silam iye dak

SZ said...

nape nape?

xde pon komen kat entri bawah tu?

Farid MOFASAD said...

anon tu buat hati gua bergerak untuk merasa semula kasih sayang....

maisyara Pot! Pot! said...

biarkan cik makenon tu. cemburu kn u kot...





* main cakap jep. padahal tak tahu ape2. :P

Pelatt said...

kami akan sentiasa di sisi lu... bak kata frodo...


*hugs*

alvin takda umah harga 8juta said...

:)
esok lebey baik utk lu..

amin haq qul amin..

Fara said...

saba k...
rami lg yg care ttg adeqq dr anon tu.

:)

Adeqq said...

Frodo:-

Tanks!~ Entah. Semalam emosi terlebih. My bad.

Tanks again okeh~

Adeqq said...

fndrocka:-

yup! insyaAllah. Tanks~

Adeqq said...

SZ:-

urm. Sedikit 'sapaan mesra' dari Anon barangkali. =)

akak off comment entry tu. Biarlah.

Adeqq said...

Farid:-

urm. Abaikan anon itu. Dia mungkin sedang jiwa kacau. Maafkan saja dia.

Adeqq said...

Maisyara:-

entahlah. Tak ada yang menarik untuk dicemburu pun. =)

Adeqq said...

Pelatt:-

tankss!~ ^___^

nak hugs tapi ko laki kan? xboleh! hehe

Adeqq said...

Alvin:-

InsyaAllah. Amiinn =)

Adeqq said...

Fara:-

Tanks yang!~
hugss~

^____^

Farid MOFASAD said...

:)

lumut said...

anon mane yg dimaksudkan sbg babi tuh?meh aku nak baca komen yg mane ni woooiii..huh

babe...carik aku kat esoksemalam@yahoo.com..add la ym kalau nak...aku ade je kalau perlukan teman utk berbicara..=)

wong ah ian said...

baaaaaaaaaabi anon.



fuh lega..




jom lepak mamak?..xyah ajak parit..

Adeqq said...

farid:-

huuu

Adeqq said...

lumut:-

aku dah off comment. maaf k. aku malas nak panjang2.

aku da lame add YM ko. ko nih!

Adeqq said...

Ian:-

oke, pas raya k.
Orait, jgn ajak dia.

HAHAHA

Farid MOFASAD said...

ian
pesal lak tak ajak aku?

sek bek aku ngah pening nie..

kalau tak siap ko aku pantun kat sini. hahahaha

jane said...

aku tk jumpe ruang komen..
kat bwh;(

pepon, senyum *

((ibtisam))

Firol said...

mendung tandanya DIA ingat kita

Berd said...

kalau frodo sendiri yang kata babi memang gua takleh nak kata apa la.

Bulan Di Langit Osaka Biru said...

HAII ADEK... hehehe singgah disni kejap ...

Adeqq said...

jane:-

owh. maaf, ruang komen bawah da tutup. hehehe.

=)

Adeqq said...

Firol:-

tulah. InsyaAllah. carilah DIA!

Adeqq said...

Berd:-

haha.
aku no komen ^___^

Adeqq said...

Bulan @ Linda:-

Hye Linda! ^__^

anti lipas said...

weeewit satu kali kt sini..
apa ada hal dgn anon..
sama2 berperasaan ingin coba..
hai jaen..
hai frodo..